2015. március 2., hétfő

Zanza.tv - sok hűhó ugyanazért



Mivel ez a zanza felületéről írt első bejegyzésem, a konkrét tananyag tartalma mellett a honlapot általánosságában is értékelem. A felület dizájnja tetszetős, élmény volna rajta kattintgatni – amíg bele nem ássuk magunkat a konkrét tartalomba, de erről később. Az elrendezés előnye az átláthatóság, hátránya az átjárhatatlanság; meggyőződésem ugyanis, hogy a tantárgyakat egymásba át- és átjátszva érdemes tanítani, aminek nyoma sincs az oldal szellemiségében... Mondjuk az ún. közoktatás döntéshozóinak fejében sem, tehát nincs itt semmi látnivaló, haladhatunk tovább, tessék tantárgyat választani, beletölteni a fejünkbe a nálunk okosabbaktól érkező tudást, aztán számonkérés (mit is mond a pedagógia az extrinzik motivációról?) is lesz, tessék figyelni ott, a hátsó padokban is!

A puding próbájaként vetettem bele magam a 10. osztály nyelvtananyagának bugyraiba, mivel a „Nyelv, mint jelrendszer” témán  akadt meg a szemem, hiszen a) élek-halok az általános nyelvészetért b) sikerült egy helyesírási hibát elkövetni már a címben a vessző betételével (kételkedőknek egy cikk a nyest.hu-n itt). A videó elsőre és másodjára sem töltött be, ezalatt nekiveselkedtem az ellenőrző tesztnek... amit sikerült 70%-ra (7/10) teljesítenem komoly nyelvészeti tanulmányokkal a hátam mögött. Szerencsére van visszatekerő funkció a kitöltés után, így megtudhattam, hogy nem azért nem helyes a definíció, mert az igaz/hamis eldöntendő kérdésekben szereplő állítás első két eleme ne lenne igaz, hanem, mert van egy harmadik elem is, azaz pl. a ’Az autókat gyártmány és kivitel szerint csoportosítjuk’ mondat természetesen HAMIS, mert valójában ’Az autókat gyártmány, kivitel és szín szerint csoportosítjuk’. Azaz CSAK EGY JÓ VÁLASZ VAN, HÜLYEGYEREK, AHOGY ÉN DIKTÁLTAM LE A MÚLT ÓRÁN.




Ilyen hurráoptimista előzmények után kerülhetett sor a videó megtekintésére, amiben egy Brezsnyev elvtárs maratoni beszédeinél is kevésbé természetes hanghordozással beszélő(?) női kiborghang próbál eszméletlen mennyiségű száraz információtömeget, de immár vizuális megjelenítve beleszuszakolni négy és fél percbe, megszakítva ezt néha infantilis árnyjátékokkal, hogy demonstrálják az elhangzottakat. Bár néhol pislákol a digitális felület kiaknázásának reménye (pl. ahol bemutatják, hogy nyelvi szintek hogyan épülnek egymásra), erre igazán kár volt 300 milliót elszórni, de gondolom, pont az ilyen, számukra felfoghatatlanul futurisztikus honlap segítségével lehet demonstrálni a szavazóbázis okoshülyéinek, hogy jó kezekben van a gyermek, s így a Haza jövője, ugyanis halljuk, értjük az idők szavát, s megújhódunk, mire a villámposta körbeér. Összességében egy kontrolláló tanári attitűdöt sikerült az általam látott egységbe besűríteni, neuronok helyett bitekben szállítva mindazt (unalmas, száraz, irreleváns tananyag + a tanár mint a tudás egyedüli forrása és letéteményese), amin már rég tovább kellett volna lépnünk.

u.i.: egy 24,99 milliós, helyesírási tanácsok szóbeli adására kötött zárt közbeszerzésért cserébe hajlandó vagyok a fenti, kritikus megállapításaim felülvizsgáratára! Név és cím a szerkesztőségben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése